MEP

MEGFÉLEMLÍTÉS ELLENI PROGRAM AZ ISKOLÁKBAN

Az iskolai megfélemlítés egy lappangó és sokszor a felnőttek szeme elől rejtett probléma, melynek komoly személyi és összetett társadalmi következményei vannak. A megfélemlítés megszüntetéséhez nélkülözhetetlen a megfélemlítés elleni megelőző programok irányelvek és házirendek bevezetése az iskolákban.

 

Az iskolai megfélemlítés elleni sikeres fellépés csakis és kizárólag a felnőttek (szülők és tanárok) közbenjárásával történhet. A programban résztvevő igazgatók, pedagógusok és különösen a szülők csökkenthetik a megfélemlítést az iskolákban és azok környékén.

 

Magyarország első és egyetlen szervezett megfélemlítés elleni programja megadja a lehetőséget – egyben a felelősséget – az iskolai vezetőknek és pedagógusoknak hogy a megfélemlítést megismerjék, felismerjék, elismerjék mint problémát, és megfelelő intézkedéseket tegyenek a diákok védelmének érdekében.

 

A iskolai megfélemlítés elleni program magába foglalja az iskolákban történő tájékoztatást, fellépési módszereket, illetve a megfélemlítés elleni irányelvek és házirendek bevezetését, melyeket a program kommunikációs, tréning és interaktív eszközök bevezetésével érvényesít. 

Eseti kezelésnél a megfélemlítés ellen szituációnként változó opciók állnak rendelkezésünkre. 

Fontos hogy a résztvevőket és szerepüket felismerjük a megfélemlítés folyamatában: 

  • célszemély vagy célcsoport

  • aki(k) megfélemlít(enek)

  • buzdítók

  • szemlélők

  • egyéb kívülállók, tanuk, érdektelenek

 

A megfélemlítés kezelésében a következő célpontokat kell figyelembe vennünk: 

  • az adott helyzet kezelését

  • a helyzet ismétlődésének megszüntetését

  • az érzelmi és pszichológiai hatások kezelését

  • a jövőbeni helyzetek megelőzését

 

A tanárok állnak legközelebb a megfélemlítés kezeléshez, megelőzéséhez és megszüntetéséhez, majd az osztálytársak, diákok, szülők, végül pedig a rendőrség.


Lehetőségek és Felelősségek

1990 – 2013 status quo.  Program és tájékozottság hiányában nem adott a lehetőség a megfélemlítés elleni programok bevezetésére.

 

2013 második felében indul a bevezető (pilot) program budapesti általános és középiskolákban.

 

2014 - ben fennál a teljes program bevezetésének lehetősége a magyarországi oktatási intézményekben.  A megfélemlítés

  • mint fogalom és mint folyamat megismerése

  • elismerése mint probléma

  • felismerése 

  • változtatás készsége

  • megelőzése

  • megszüntetése

 

Aktív döntéshozás a program bevezetésével vagy elutasításával kapcsolatban.  A döntés hiánya a staus quo-t támogatja és a program bevezetése ellen irányul.

 

A szándékosan kezeletlen vagy a gondatlanságból rosszul kezelt megfélemlítési helyzetekért elkerülhetetlen a felelősség.

A honlap és az oldalak tartalma felhasználható a forrás "megfelemlites.hu" megjelelölésével.

© 2013 - 2021 Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány