MEP

GYIK - TÉNYEK ÉS TÉVHITEK

Tévhit: A megfélemlítés része a gyerek életének                                                                      

NEM! Ne keverjük össze az egyszeri veszekedéssel, vitával vagy összetűzéssel, melyek egy közösség életében rendszeresen előfordulhatnak, sőt még a szocializációs fejlődésre is pozitív hatással lehetnek, és viszonylag könnyen orvosolhatóak. Ezzel szemben a megfélemlítés folytonos, intenzív, szinte állandó jellegű, és komoly sérülést okoz.

Tévhit: A megfélemlítés része az iskolai életnek                                                                                               

A megfélemlítés sajnos a mai iskolai életben egy gyakran előforduló helyzet, melyet társadalmunknak haladéktalanul orvosolnia kell.

Tévhit: Az „árulkodás”                                                                                                                                         

NEM! A megfélemlítés feltárása nem „árulkodás”! Minden esetben erősítsük meg a gyermeket, hogy helyesen járt el, amikor feltárta a megfélemlítés tényét.  

Árulkodást vagyis az "árulás" fiatalokra szabását akkor lehet használni ha valaki rossz és károkozó szándékkal az elkövető csoport tagjaként árulja el/be bűntársait.  

Tévhit: A megfélemlítés pszichológiai probléma                                                                                               

NEM! A megfélemlítés elsősorban szociológiai probléma, és szervezett társadalmi megoldást igényel. A megfélemlítés eseti kezelése igényelheti a pszichológiai beavatkozást, mivel a megfélemlítésnek komoly érzelmi és pszichológiai következményei vannak, a célszemélyre, a megfélemlítőre illetve a szemlélőkre egyaránt.

Tévhit: A megfélemlítés távol áll tőlem, tanítványaimtól, gyermekeimtől, barátaimtól                                  

NEM! Az iskolai megfélemlítés általában a felnőttek “látótávolságán” kívül történik. Megvalósulhat az iskolai folyosón, szünetben, a játszótéren, az úton iskolába menet, bizonyos esetekben a tanórán is . Sok esetben nem is sejtjük, hogy a gyermekeink, tanítványaink vagy barátaink a megfélemlítés célpontjai, buzdítói, nézői, segítői, vagy rosszabb esetben elkövetői.

Tévhit: Védekezésre biztatás                                                                                                                               

NE! A megfélemlítés kezelésére egyetlen hatékony eszköz létezik. A kívülálló felnőttek hozzáértő beavatkozása! A megfélemlítés elleni védekezés, vagy visszavágás hatására a helyzet gyorsan és komolyan eldurvulhat, veszélyessé válhat.

Tévhit: Az iskolai környezet majd magától megoldja azt ami ott történik                                                       

NEM! Fontos, hogy felhívjuk a tanárok, osztályfőnökök és az igazgató figyelmét ha megfélemlítésre gyanakodunk vagy annak szemtanúi vagyunk.

Tévhit: Cyber-megfélemlítés ugyanaz, mint az internetes zaklatás                                                                 

Az internetes zaklatás a cyber-megfélemlítésen belül csak az internetes módszert, és azon belül csak a zaklatás típusát fogalmazza meg.  Az internetes módszeren kívül megfélemlítés történhet mobil vagy vonalas telefonon, sms ben vagy mms-ben is.  Továbbá, a zaklatáson kívül egyéb jogszabály alapú formákat is ölthet, mint a becsületsértés, valós vagy valótlan pletykák terjesztése stb, sőt, még olyat is, amelynek nincs jogi háttere (elmúlt tények ismételt felhozása, vitába kényszerítés, stb). 

GYIK: Cyber vs Kiber                                                                                                                                           

A kibermegfélemlítéssel vagyis cyber-megfélemlítéssel kapcsolatban (mely angolul cyberbullying), azért a cyber szó használata mellett döntött szervezetünk, mert felméréseink alapján; 250 megkérdezett személyből 238-nak a cyber ismertebb és használata szimpatikusabb volt mint a magyar "kiber" megfelelője.  

A honlap és az oldalak tartalma felhasználható a forrás "megfelemlites.hu" megjelelölésével.

© 2013 - 2021 Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány